torsdag, juni 12, 2008

Directions


Ofta (åtminstone någon gång i veckan) när jag är ute och går med Oscar möter jag personer som inleder med "Ursäkta, men kan jag få ställa en fråga", följt av hur de ska ta sig till plats B (som generande ofta belägen mindre än ett par hundra meter från plats A där vi för tillfället står).

Idag har jag inte mindre än 3 gånger fått visa vägen till olika lokala "turistmål". Tillfälle nummer 1 var en grupp sub-tonåringar från innerstan som stod hundrastplatsen på Ribban och undrade var Ica Maxi var beläget, inte en särskilt svår uppgift. Men det är inte utan att man undrar hur de ska klara sig i livet om de känner sig helt lost så fort de ser gröna ytor större än en normalstor innergård.

Tillfälle nummer 2 var en äldre herre med cigarill som utanför Atmosfär undrade var "hamnen" låg. "Hamnen" sa jag och tittade fundersamt på honom och frågade om det var någon särskild del av Malmös enorma hamnområde han hade tänkt sig att få en vägbeskrivning till. "Ja, typ som Turning Torso" löd svaret. OK, inga problem. Gå fyra steg längre fram här och du ser byggnaden över Slottsparkens trädkronor sa jag och gav honom sen tre olika sätt att promenera bort till det skruvade huset.

Sista tillfället var precis innan jag skulle gå in i vår port, då det kom en dam från Göttelaborg och ville veta var Konsthallen låg. "Är det ditåt?" frågade hon och började peka över torget och bort mot biblioteket. Jag tittade lite skeptiskt på henne och meddelade att det nog inte "var helt rätt väg att gå" och pekade istället rakt söderut och gav henne två olika varianter på hur hon skulle ta sig den sista biten till hennes mål.

Det är inte utan att man börjar fundera på varför sätt folk tror att jag har "koll på Malmö" och dessutom tid att förklara vägen till platser som inte är särskilt svåra att hitta. Kanske är det barnvagnen...

Inga kommentarer: